Inkoop factuur ontbreekt op (preview) beleggerafrekening

Gewijzigd op Zo, 25 Feb, 2024 om 10:42 AM

Wanneer een inkoop factuur in een beleggerafrekening moet worden verwerkt, moet deze factuur aan een aantal voorwaarden voldoen. Daarnaast dienen er ook een aantal instellingen op de beleggerspagina correct te zijn ingevoerd om ervoor te zorgen dat facturen automatisch op de afrekening worden opgenomen.


Voor (het controleren of instellen van) de juiste instellingen bij de belegger om er zeker van te zijn dat facturen worden gekoppeld aan de beleggerafrekening zie handleiding "Instellingen belegger om facturen op de afrekening op te nemen"



Naast het zorgdragen dat de instellingen op de beleggerspagina die een relatie hebben met de beleggerafrekening goed staan zijn er ook diverse mogelijke oorzaken te onderzoeken die een relatie hebben op opname van de aangemaakte inkoopfactuur als kosten op de afrekening. 



Mogelijke oorzaken

Onderstaand staan de meest voorkomende redenen voor handmatige facturen opgesomd:


1: Factuur niet gekoppeld aan een object;

2: Vinkje "opnemen in beleggerafrekening" ontbreekt;

3: Boekperiode wijkt af van periode afrekening

4: Setting "kostenverrekening" staat niet aan bij belegger.


Zie voor meer informatie over het maken van handmatige facturen de handleiding "Inkoop factuur maken".




Ad 1: Inkoopfactuur niet gekoppeld aan een object


Het is belangrijk om een inkoopfactuur op de juiste wijze te koppelen aan de objecten waarover de kosten van de inkoopfactuur verdeeld moeten worden. Dit kan 1 object zijn, maar dit kan ook een veelvoud aan objecten zijn.

Deze toewijzing moet per factuur-/component-regel op de inkoopfactuur worden uitgevoerd.





Ad 2: Vinkje "opnemen in beleggerafrekening" ontbreekt


Voor het opslaan van de inkoopfactuur is het vinkje "Opnemen in beleggerafrekening" neergezet. Als dat vinkje niet is aangeklikt, zal de factuur niet als kosten op de beleggerafrekening worden opgenomen. 





Ad 3: Boekperiode wijkt af van periode afrekening


De boekperiode is niet goed ingevuld. Als de boekperiode in het verleden ligt, en de afrekening van die periode is al verzonden, dan wordt de inkoopfactuur niet meer opgenomen in de afrekening. Ligt de boekperiode in de toekomst, dan zullen de kosten op de afrekening van de gekozen periode worden opgenomen.




Ad 4: Setting "kostenverrekening" staat niet aan bij belegger


Ga naar de belegger klik op het potloodje achter de naam van de belegger om de gegevens in te zien. Onder het tabblad "provisieinstellingen" staat een veld "kosten verrekenen". 


Deze setting staat standaard op "ja". Alleen als de kosten direct afgeschreven worden van de rekening van de belegger is het aan te raden deze setting op "nee" te zetten. De kosten worden als de setting op "nee" staat worden de kosten dan ook niet verrekend op de afrekening.










Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren