Het aanmaken van een particuliere huurder gaat via het object of via het aanmaken van een nieuwe relatie.
Ga hiervoor naar "Projecten -> Direct naar -> klik op het betreffende project -> kies de gewenste objectgroep -> kies het gewenste object" of ga via het zoekvenster boven aan de pagina rechtstreeks naar het object.
Op de objectpagina staat bij de objectstatus het icoon om een huurder aan te maken en kies vervolgens voor "nieuwe huurder invoeren":

Of ga naar "Relaties -> Relatie toevoegen" en kies daar voor het toevoegen van een huurder.

Via bovenstaande 2 opties kom je op een pagina om de huurder aan te maken. Hoewel dit visueel 2 verschillende pagina's lijken zijn de kaders met informatie velden gelijk.
Onderstaand wordt per kader toegelicht welke velden er worden ingevuld.
Eerste bewoner:

De meeste velden spreken voor zich. Het gaat hier om NAW gegevens van de hoofdhuurder.
E-mailadres kopie: hier kan een 2e email adres ingevuld worden, die alle systeemmails via bcc ontvangt. Deze functie is bedoeld voor bijvoorbeeld ouders, bewindvoerders e.d.
Bankrekening(en):

Aanvullende IBAN rekeningen: Om automatisch matchen van betalingen (indien gebruikt wordt gemaakt van deze functionaliteit) te optimaliseren kunnen hier aanvullende rekeningnummers worden toegevoegd.
Factuuradres:

Vul in dit kader het standaard factuuradres in.
Portal:

Gebruikersnaam: Indien gebruik gemaakt wordt van deze functionaliteit wordt, als de huurder zich aanmeldt, hier de gebruikersnaam toegevoegd.
Contracteren afgerond: Als er gebruik gemaakt wordt van de functionaliteit digitaal contracteren, moet dit vinkje op ja gezet worden als de workflow is afgerond.
2e bewoner:

Alleen invullen als er een 2e bewoner op het huurcontract staat opgenomen. De velden spreken voor zich, dit betreft NAW gegevens.
Facturatie voorkeuren:

Factuuradres: Indien van toepassing selecteer een afwijkend factuuradres voor de facturatie.
Facturering per: Geef aan dat de factuur per Maand, Kwartaal, Half jaar, Jaar of Week moet worden gegenereerd.
Type betaling: Geef aan of de huurder d.m.v. Handmatig overmaken of Automatische incasso de huur betaald.
Gespecificeerde rekening: Deze optie wordt gebruikt als een particuliere huurder alle componenten van de huuropbouw op de factuur wenst te zien. (Let op: Op het tariefblad dient dit ook aangegeven te worden.)
Verzamelfactuur: Kies ‘Ja’ als een huurder meerdere objecten huurt binnen hetzelfde project, er wordt dan een verzamelfactuur gemaakt.
Factuurperiode op ingangsdatum: Hier staat standaard "nee". Kies ‘Ja’ als de factuurperiode moet starten op de Ingangsdatum van de verhuurperiode. Bijv. een huurder start met huren op bijv. de 15e van de maand en deze setting staat op ‘Ja’, dan zal de facturatie lopen van de 15e tot de 14e van de maand, i.p.v. 1e tot eind van de maand.
Factuurperiode afwijking (Optioneel): Een optionele instelling om een afwijkende facturatieperiode in te stellen (standaardwaarde ‘0’). (Let op: Hiermee wordt de looptijd van de factuur ook anders, bijv. van de 6e van de maand tot de 5e van de maand.)
OVV vermelding factuur (Optioneel): Het is mogelijk een optionele tekst voor de aanhef van de facturatie toe te voegen.
Factuur ontvangen per: Geef aan of de huurder de factuur per E-mail, Post of Geen factuur dient te ontvangen.
Machtigingskenmerk: Voer het kenmerk van de incasso machtiging van de huurder in. Indien leeg dan zal standaard het Omniboxx klantnummer gebruikt worden.
Machtigingsdatum: De datum van de ondertekening van de machtiging.
SEPA Incasso status: De status van de incasso. Standaardwaarde ‘Eerste incasso’ en bij het afronden zal dit automatisch gewijzigd worden naar ‘Wederkerende incasso’.
Minimale indexatie: Het percentage dat minimaal geïndexeerd kan worden.
Maximale indexatie: Het percentage dat maximaal geïndexeerd kan worden.
Indexatie toeslag: Het percentage dat extra boven op de indexatie percentage gerekend wordt.
Posttoeslag: Geef aan of deze huurder een toeslag voor de facturatie per post dient te krijgen.
WIK percentage: Per huurder kan een afwijkend percentage voor de boetes in de herinnering/ aanmaning aangegeven worden. De standaard is 15% van de openstaande som met een minimum van € 40,00.
Uitschakelen herinnering/ aanmaning:
Vink aan als de huurder uitgesloten dient te worden voor het sturen van herinneringen en aanmaningen.
Remarks:

Hier kunnen eventuele opmerkingen worden toegevoegd aan de huurderskaart.
Opslaan:
Afhankelijk van de gekozen route om de huurder aan te maken wordt als laatste de huurder opgeslagen:
Aangemaakt via object -> huurder toevoegen, klik dan op Ok.
Let op dat na het koppelen van de huurder ook het object nog moet worden opgeslagen onderaan de object pagina.

Is de huurder aangemaakt via relatie toevoegen, kies dan voor relatie opslaan:

Ga voor het aanmaken van een commerciële huurder naar de handleiding "Aanmaken huurder (commercieel)".
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren