Foutmeldingen uitwisseling facturen met Twinfield - betekenis

Gewijzigd op Di, 9 Mei, 2023 om 8:02 PM


Indien  facturen niet uitgewisseld wordt, kan dat 2 oorzaken hebben:


1. Het gebeurd soms dat een financiele koppeling dusdanig druk is dat de aanbieding vanuit Omniboxx niet verwerkt wordt. Dit betekend dat de facturen niet uitgewisseld zijn en er ook in de detailregels geen foutmelding te zien is.


In dat geval kunt u eenvoudig door op onderstaande knop te klikken de facturen nogmaals aanbieden en worden deze uitgewisseld dan is hiermee het probleem opgelost.




2. Er is een foutmelding bij het uitwisselen ontstaan.


De meest voorkomende foutmeldingen worden hieronder weergegeven.

(Indien een foutmelding hier niet tussenstaat dient u contact op te nemen met Twinfield voor verdere uitleg/hulp.)



  • Grootboekrekening XXXX met XXXX vereist de specificatie van een relatie of kostenplaats.

    Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:

    • In Twinfield is bij het betreffende grootboeknummer ingesteld dat deze verplicht per kostenplaats gesplitst moet worden, terwijl in Omniboxx de medewerkers niet (allemaal) aan een kostenplaats gekoppeld zijn of de instellingen zijn niet goed ingericht. Geef bij dit grootboeknummer (in Twinfield) aan dat deze niet gesplitst hoeft te worden per kostenplaats. Of zorg ervoor dat alle kostenplaatsen in Omniboxx goed zijn ingericht. Controleer ook de Twinfield instellingen op masterniveau of ‘format dimensie 2’ juist is ingesteld.
    • Bij de Twinfield instellingen op Masterniveau zijn er geen format dimensies gedefinieerd. Controleer de inrichting van de Twinfield instellingen en contacteer eventueel Twinfield.
    • Oplossing 3 vindt u hieronder:
    • U mag niet boeken in sjabloon administratie



    • Dimensie (grootboeknummer) komt niet voor in administratie (administratienummer).

      Deze foutmelding betekent dat deze grootboekcode niet is aangemaakt in Twinfield.

    • Boeking is niet in evenwicht:

      BTW instellingen (code en grootboek nalopen, indien deze niet kloppen kan deze melding komen terwijl de boeking wel in balans is)


    • (Het is niet mogelijk te boeken in de opgegeven periode) Periode is gesloten.

      Ga naar Twinfield en zet de betreffende periode weer open, zodat hier weer in geboekt kan worden. Dit kan via algemeen, administratie perioden en zet vinkje open aan het einde van elke periode om te zorgen dat hierin nog geboekt mag worden.

    • BTW bestaat niet of is (nog) niet actief/ Ongeldig BTW-tarief. 

      Zorg ervoor dat alle BTW-codes en tarieven die u in Omniboxx gebruikt, ook in uw financiële administratie zijn aangemaakt. De codes, tarieven en omschrijvingen dienen exact overeen te komen.


    • “Het is niet gelukt de eerste vrije code aan te maken die voldoet aan het formaat” bij het aanmaken van een nieuwe relatie

      De autonummering van crediteuren/debiteuren is niet juist ingesteld is in Twinfield.
      Ga in Twinfield naar "Instellingen" -> "Administratie instellingen" -> "Dimensie-typen" en kies "Crediteuren" of "Debiteuren".
      Bij "Formaat" moet een formaat ingesteld staan dat geschikt is voor autonummering.
      Raadpleeg de handleiding van Twinfield voor details hierover.
      Een geldig formaat is bijvoorbeeld: 2[0-9][0-9][0-9].


    • Ongeldige Twinfield authentication

      Wanneer je een gebruikersnaam en/of wachtwoorden aanpast in Twinfield, dienen deze ook in Omniboxx te worden gewijzigd. Dit kan via “Instellingen -> Software instellingen -> Twinfield”.


    • Datum (bijvoorbeeld 01-02-2019) valt buiten de opgegeven periode (Bijvoorbeeld (2019/01))

      De periode waarin geboekt wordt, moet open worden gezet in Twinfield (in die administratie).
      Ga hiervoor in Twinfield naar: "Instellingen" -> "Administratie instellingen" -> "Oranje tegel periode". Daar ziet u dat 2019 niet open staat. Vink daar "Open" aan, dan worden meteen alle maanden van 2019 geselecteerd.
      Sla daarna de pagina op.
      Mocht u meer vragen hebben over deze foutmelding, dan raden wij u aan contact op te nemen met Twinfield, aangezien dit een foutmelding is waarbij in Twinfield instellingen moeten worden aangepast.


    • Account Verplicht : Code Verplicht: Naam Onderwerp [GLTransactions] Gegevens niet aangemaakt

      Uitleg: het ingevulde crediteur/debiteurnummer bij de relatie of het betaalmiddel is niet bekend in Exact Online.

      Oplossing: voeg de crediteur/debiteur toe in Exact Online naar een bestaand crediteur/debiteur-nummer.


    • Periode is gesloten:

      Ga naar "Algemeen" -> "Administratie perioden" en zet "vinkje open" aan het einde van elke periode om te zorgen dat hierin nog geboekt mag worden.

    • Grootboekrekening . Omzet “naam component” met nummer XXXX vereist de specificatie van een relatie of kostenplaats.

      1. Financiële professionals
      2. Dimensies
      3. Balans / Winst & verlies
      4. Zoek het grootboekrekening nummer door de code te zoeken (bijv. 1700)
      5. Open het grootboekrekening
      6. Navigeer naar het tabblad “Koppelingen”
      7. Verander “verdere analyse” naar “Af en toe”

        Indien verdere analyse wel op "Ja" moet staan, dan wordt de melding veroorzaakt door het niet aanwezig zijn van de kostenplaats op project of objectniveau. Daardoor wordt deze niet meegestuurd.
        Er dient door Omniboxx achteraf een code toegevoegd worden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
        Bron van de foutmelding bekijken (XML):

        Als je de factuur hebt uitgewisseld kun je hierna op het icoontje "Factuurlijst" klikken.
        Als deze is geopend kun je de foutmelding van de factuur inzien via het I-icoon.

        Wil je de gehele code inzien als XML-bestand?
        Dan kun je de "Volledige foutmelding weergeven" kiezen:


        Voorbeeld van een XML bestand:

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren